«Gutten startet i et skolekorps. Der lærte han seg et instrument. Så klarte han å knekke koder»

Lærere, foresatte og familie må aldri gi opp. Tro på barnet ditt, og tro på eleven din!

Drømmen der borte, kommer aldri til han! Drømmen han tror skal komme, er ikke til stede her i verden for han. «Han kommer aldri til å bli en intellektuell, han ligger langt bak!»

Gutten på sju år står her og kommer ikke videre. Alt var egentlig klart for neste dag på skolen, men det ble ikke noe av. Skolen ødela guttens drømmer og tanker for videre utdanning.

Skolen plasserte han i en lukket gruppe. Der det bare var fem andre tapere. De fant ut at gutten hadde dysleksi og spesifikke lærevansker. Null håp, ingen framtid! Lekseplaner på laveste nivå, ikke noe læringstrykk. «Han må jo ikke føle noe press, det kan bli for mye for han.»

Men gutten startet i et skolekorps, vennlig presset av mamma. Der lærte han seg et instrument. Så klarte han å knekke koder. Notenes koder og samspillets koder. Han ble smartere og klokere. Alt han lærte i skolekorpset, kunne overføres til det han trengte på skolen. Overføringsverdi! Mestringsfølelse og læringsglede! Han lærte å knekke matematikkens koder og lesekodene. Endelig fikk han vist at han kunne noe. Han tok igjen intellektuelt og sosialt. Toppkarakterer i norsk, matematikk og naturfag!

I de første skoleårene ble gutten stemplet som dum. Men det er han ikke! Skolen skal aldri stemple han igjen. Det er heller han som nå melder ifra at lærere stempler elever som dumminger og gir dem ikke sjanser til å utvikle seg. Gutten vil vise at udugelige og inkompetente lærere er gledeødeleggere og drømmeknusere.

Skolekorpset og musikken redda meg! Kanskje de kan hjelpe deg også? Alle får være med, ingen sitter på benken eller i et lukket støtterom. 

Lærere, foresatte og familie må aldri gi opp. Tro på barnet ditt, og tro på eleven din! Det finnes mange måter å lære ting på. Hvis de voksne stempler barna som dumminger, så blir barna automatisk dumme. La dem få en sjanse!

Oslo-gutt, 16 år
Forfatteren av innlegget er anonymisert, men redaksjonen kjenner hans identitet.
Powered by Labrador CMS