«Du som lærer har mulighet til å vekke et engasjement, både for læring, men ikke minst til å ta del i egen hverdag»

I Norge er skolen heldigvis mer enn bare fag. La oss skape en skolehverdag der alle er deltagere og bidragsytere i et demokrati.

August og september kan være de meste spennende, kjedelige, rutinebaserte og morsomme månedene i løpet av året, i hvert fall for oss elever. Skolen er i gang igjen, og selv om det er 190 nøye planlagte dager, er det fortsatt mye som er usikkert. Vi er spente og gleder oss til den nye hverdagen. Vi skal sammen lære masse nytt, og kanskje blir dette året der elevdemokratiet får litt ekstra oppmerksomhet?

Skolen har ansvar for å skape bevisste, forståelsesfulle og engasjerte elever. Elever som har gode forutsetninger for å kunne ta del i samfunnet, ikke bare når vi er ferdige, men også mens vi går på skolen. Elevdemokratiet er den viktigste og mest effektive måten å få ungdommer til å engasjere seg i sin egen hverdag. En skolehverdag er kjent for alle elever, og det er derfor enkelt å relatere til, og diskutere saker som omhandler skolen.

  

«Den viktigste årsaken til at vi skal ha et skole- og elevdemokrati er for å bedre skolehverdagen»

 

Elevrådet er et av de beste eksemplene på demokrati vi har i Norge. Det at elever aktivt, og umiddelbart, kan endre sin skolehverdag, burde være en god måte å vise hvordan demokratiet funker i praksis. Skolen er på mange måter et lite samfunn der elever holder på med lobbyisme, ledelse og medvirkning hver dag. Uten at de nødvendigvis skjønner det selv. Disse tre tingene er viktige for å forstå påvirkning og hvordan demokratiet funker. Hvis man forstår det på skolen, vil man også forstå det utenfor.

Demokratiforståelse er ikke bare stortingsvalg, murens fall eller 1884. Det handler ikke bare om å forstå politikere, byråkratiet eller maktfordelingsprinsippet. Det handler også om samtidsforståelse, ytringsfrihet og utvikling. Det betyr at vi kan lære om demokrati i alle fag på skolen.

At elever får bedre demokratiforståelse av å delta i skoledemokratiet, er imidlertid bare en bonus. Den viktigste årsaken til at vi skal ha et skole- og elevdemokrati er for å bedre skolehverdagen. På samme måte som lærere har tillitsvalgte som fremmer de ansattes interesser for skolens ledelse, skal elever ha tillitsvalgte som gjør det samme. Det skal være handlingsrom for at elevene får være med på å bestemme hvordan skolehverdagen og læringen skal se ut. Det er tross alt elevene som er eksperter på å sitte i klasserommet. 

Du som lærer har mulighet til å vekke et engasjement, både for læring, men ikke minst til å ta del i egen hverdag. Som lærer skal du skape et klassemiljø der det er akseptert å snakke fritt og å si sin mening. Der alle er inkludert og deltagere i et demokrati.

Tilrettelegger man for et slikt engasjement allerede fra starten av, har klassen et bra år foran seg. Gi oss mulighet til å gi innspill på årsplaner, vurderingsform og samarbeidsmetoder. La oss diskutere, gi oss mulighet til å forstå hverandre, og oss selv. La oss bruke klassens time til å debattere om vi vil ha mer av det grove eller fine brødet i kantina. Vær våre demokratiske tilretteleggere og veiledere, men la oss være lederne og premissetterne for skolens utvikling.

Lykke til!

Powered by Labrador CMS