Utdanning,
Hausmanns gt. 17
PB 9191 Grønland,
0134 Oslo.

Tlf. +47 24 14 20 00
redaksjonen@utdanningsnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Knut Hovland

Nettredaktør:
Paal M. Svendsen

Utgiver:
Utdanningsforbundet

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Utdanning.
Utdanning er medlem i
Den Norske Fagpresses Forening, og arbeider etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Utdanning i sosiale medier:

facebook.com/utdanningsnytt

twitter.com/utdanningsnytt

 

Tidsskriftene som eblad

 

 

 

40 prosent av påbygg-elever strøk
Det er svært høy strykprosent blant elever på påbygging til generell studiekompetanse, viser ny undersøkelse.

Undersøkelsen er gjort blant elever i Østfold, Akershus, Buskerud, Rogaland og Nord-Trøndelag, ifølge Buskerud fylkeskommunes nettsider.

For skoleåret 2010–2011 fant stiftelsen Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), at 37 prosent strøk og 56 prosent besto. 7 prosent sluttet i løpet av året.

Det oppsiktsvekkende er at de aler fleste som hadde søkt seg til påbygging, hadde dette som sitt førsteønske.

Prosjektet konkluderer med at påbygg er et tilbud som har sin berettigelse: Noen velger bevisst denne veien frem til studiekompetanse, og noen bruker den som en sikkerhetsventil etter et feilvalg.

Undersøkelsen viser også at for noen er påbygg en nødløsning i forhold til den læreplassen de ikke fikk: Seks prosent av påbyggingselevene hadde læreplass som sitt førsteønske, og ni prosent sa at de heller ville vært i lære.

Undersøkelsen viser også et stort misforhold mellom stryk i standpunkt og stryk til eksamen. I matematikk og norsk sidemål skriftlig ble andelen stryk fordoblet ved eksamen, mens i norsk hovedmål skriftlig ble strykandelen fire og en halv gang større ved eksamen.

Prosjektrapporten omtaler dette som oppsiktsvekkende. Dette er særlig overraskende når 95 prosent av elevene i mars-april, bare noen uker før eksamen, regnet med å fullføre og bestå. Rapporten konkluderer med at dette er en sterk indikasjon på mangelfull underveisvurdering.


Kommentarer:
Lav motivasjon og manglende forkunnskaper er årsaken.

For svært mange elever er skolen blitt en oppbevaringsplass. Dette er ikke noe unikt problem for Norge. Hele den vestlige verden er preget av det samme. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/09/05/AR2010090502817.html

Universalløsningen akkurat nå er klasseledelse. Gidder ikke elevene gjøre noe i timene? Sitter de på Facebook dagen lang (på skolen!) og spiller dataspill til langt på natt hjemme? Gi lærerne et kurs i klasseledelse så ordner det seg nok...

Kan dette også ha medvirket? Antakelig ikke

SV tok grep i skolen høsten 2009 med en ny Kunnskapsminister (SV-lederen selv) og en fremtidsrettet og nyskapende vurderingsforskrift der det var særdeles viktig at oppmøte til undervisningen og innsats i timene ikke skulle vektlegges når man vurderte elevenes skoleprestasjoner (heller ikke i muntlige fag). Elevene har nå også en grunnleggende rett til å kunne få endret sin standpunkt helt fram til (rett før) eksamenskarakteren i faget er satt. Og elevene har tydeligvis tatt hintet – og tar føringene her (det jevne arbeid og slit gjennom skoleåret er ikke noe must lenger, hilsen SV): Statistikken viser at "andelen med ordinær progresjon fra Vg3 økte fra 2007 til 2009. I 2007 var andelen med ordinær 69,4 prosent, og andelen økte med fire prosentpoeng (til over 73,6 prosent) i 2010. I 2010 har trenden snudd, og andelen med ordinær progresjon er igjen nesten tilbake på 2007-nivået – rett i overkant av 70 prosent." (Gjennomføringsbarometeret 2012:1 – Kunnskapsdepartementet.)

 

Lærer'ns skyld igjen! Visste vi det ikke.
Lærer'ns skyld igjen altså! Hva med den stadig mer omfattende russefeiringa som en mulig medvirkende årsak? Stort fravær i april, mai, halvsovende elever, elever med hodepine og lav motivasjon - og generelt dårlige eksamensforberedelser? Ånei. Russefeiring og eksamensforberedelser - det fikser nemlig norske skoleelever - fordi det har Kunnskapsministeren sagt! Uha! Og så lurer man på hvorfor folk slutter i læreryrket?
Fullt navn:
Overskrift:
Epost:
Kommentar:
Verifikasjon:
NB! Innlegget vil ikke vises med en gang. Du får en e-post fra oss når det ligger ute.
       Vi publiserer kun innlegg som er sendt inn med fullt navn

Utdanning på Facebook

annonser annonser: