Utdanning,
Hausmanns gt. 17
PB 9191 Grønland,
0134 Oslo.

Tlf. +47 24 14 20 00
redaksjonen@utdanningsnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Knut Hovland

Nettredaktør:
Paal M. Svendsen

Utgiver:
Utdanningsforbundet

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Utdanning.
Utdanning er medlem i
Den Norske Fagpresses Forening, og arbeider etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Utdanning i sosiale medier:

facebook.com/utdanningsnytt

twitter.com/utdanningsnytt

 

Tidsskriftene som eblad

 


 

 

Filosofi i barnehagen
En barnehage i Lillehammer har fått midler av kommunen til å prøve ut ”Filosofiske samtaler i barnehagen”.
Passer for: Barnehage,

Suttestad barnehage i Lillehammer har fått midler av kommunen til å prøve ut ”Filosofiske samtaler i barnehagen” skrevet av Pål Brekke Indregard. I 2012 vil Lillehammer kommune søke Comenius-midler til et større filosofiprosjekt i barnehage og skole med utgangspunkt i erfaringene fra Suttestad.

I rammeplanen for barnehagen av 2006 er filosofi nevnt både under kommunikasjon og språk, etikk, religion og filosofi og i medvirkning.

 

Ei saks, en stiftemaskin og en limbåndholder

Både små og store spørsmål dukker opp i løpet av den drøye halvtimen ungeskokken sitter samlet i ring for å filosofere. Førskolelærer Morten Regland forsøker å samle de elleve femåringer om ett tema, men assosiasjonene er mange, nye tema dukker opp en masse, og hvordan var egentlig regelen om å rekke opp hånda, lytte til hva de andre sier og vente på tur?

Timen er nøye planlagt. Regland konsentrerer seg om å holde seg til teknikkene for en god filosofistund: Stille de rette, åpne spørsmålene, skape rom for undring, hjelpe ungene å sette ord på egne tanker og følelser, uttrykke sine meninger og lytte til andre.

Nå legger Regland fram ei saks, en stiftemaskin og en limbåndholder på bordet i midten av gruppa. Han vil ha ungene til å tenke over forskjeller og likheter mellom gjenstandene.

Ungene filosoferer:

– To hører sammen fordi de setter sammen ting. Men ingen av gjenstandene gjør egentlig det samme.

Svarene er mange; noen opplagte, noen forunderlige.

 

– En rolig arena

– Å samtale med barn om filosofi skaper ro og gir en arena for å snakke ordentlig sammen. Det har dessuten lært meg å lytte bedre til hva ungene sier og stille mer åpne spørsmål, sier Regland.

Han vedgår at den første timen han holdt gikk bedre enn denne. Forrige gang talte ungeflokken kun seks.

Han er full av pågangsmot: Filosofiske samtaler med barn er moro, selv om det nok vil ta tid før han mestrer det med suksess. Han lærte ingenting om dette i førskolelærerutdanningen.

– Man vil bli overrasket over ungenes intellektuelle kapasitet om man bare gir dem anledning til å trimme den. Hensikten er naturligvis ikke å frarøve barna leken, men barndom handler om mer enn lek. Filosofistundene gir barna tid og rom for å snakke om ting  som opptar dem, og som barnehagehverdagen ellers ikke gir dem anledning til å snakke ordentlig om,  sier Brekke Indregard.

 

– Øvelse gjør mester

Førstelektor Beate Børresen ved Høgskolen i Oslo har jobbet med filosofiske samtaler med barn i over ti år. Hun sammenligner det med å lære å gå på tur. Man kommer ikke så langt første gang, men etter jevnlige øvelser går det stadig bedre.

– Filosofi hjelper barn til å snakke bedre om temaer. Filosofi er dessuten et redskap for barns medvirkning, de lærer å si hva de mener, sier Børresen.

– Hvor gamle bør ungene være før man setter i gang?

– Sara Stanley begynte med treåringer og har hatt stor suksess med det.

– Hvor mange barn bør det være i gruppa?

– Stanley har suksess med over 20 barn i gruppa. I Norge er det en annen struktur og disiplin, slik at 6–8 barn i gruppa er passelig.  


Har du et tips å dele med andre? Det er enkelt å legge inn her i Idebanken. Klikk her.
Kommentarer:
Fullt navn:
Overskrift:
Epost:
Kommentar:
Verifikasjon:
NB! Innlegget vil ikke vises med en gang. Du får en e-post fra oss når det ligger ute.
       Vi publiserer kun innlegg som er sendt inn med fullt navn

Utdanning på Facebook

annonser annonser: